کد خبر 139274
۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شهدا

هیأت وزیران در تاریخ ۸۵/۱/۷ آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شهدا را ابلاغ کرد. این آیین‌نامه که در ۸ ماده تهیه شده بود تسهیلاتی در زمینه ساماندهی اشتغال فرزندان شهدا را به تصویب رسانده بود.

به گزارش حیات، هیأت وزیران در تاریخ ۸۵/۱/۷ آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شهدا را ابلاغ کرد. این آیین‌نامه که در ۸ ماده تهیه شده بود تسهیلاتی در زمینه ساماندهی اشتغال فرزندان شهدا را به تصویب رسانده بود.

در تاریخ ۸۸/۱۲/۲۷ هیات وزیران بنابه پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد اصل یکصدوسی‌ و هشتم قانون اساسی که بیان می‌دارد؛ هیات وزیران حق دارد برای انجام وظایف اداری و تامین اجرای قوانین و تنظیم سازمان‌های اداری به وضع تصویب‌نامه و آیین‌نامه بپردازد ولی مفاد این مقررات نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد، اقدام و آیین‌نامه‌ ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان ۲۵درصد و بالاتر را جایگزین آیین‌نامه قبلی کرد.

این آیین‌نامه در ۱۲ماده تهیه شد و علاوه بر موضوع ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانباز در ماده۹ به موضوع ماموریت آموزشی آنان اشاره کرد و ماموریت آموزشی فرزندان را همانند ماموریت آموزشی جانبازان لازم‌الاجرا دانست. برابر عبارت انتهایی اصل ۱۳۸ قانون اساسی، ضمن ابلاغ آیین‌نامه‌های مصوب هیات‌وزیران، مراتب جهت اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام می‌شود تا در صورتی که این مصوبات را برخلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدیدنظر به هیات وزیران عودت شود.

هر دو آیین‌نامه فوق هیچ‌گاه با اعلام مغایرت توسط رئیس مجلس مواجه نشد و فرزندان جانبازان ۲۵درصد و بالاتر توانستند از این مصوبه دولت استفاده کنند و از ماموریت آموزشی در هنگام خدمت بهره‌مند شوند. بازرسی کل کشور با طرح شکایتی خواستار ابطال ماده۹ آیین‌نامه می‌شود و در شکایت خود چنین می‌آورد: آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان ۲۵درصد و بالاتر از جهت انطباق با قانون در کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاه‌های اداری با قانون این سازمان مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه به شرح زیر اعلام می‌شود.

۱- طبق ماده۱۲ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، کلیه دستگاه‌های مشمول، مکلفند با ماموریت آموزشی مستخدمان جانباز خود در کلیه مقاطع تحصیلی رسمی موافقت نمایند.

۲- ماده۹ آیین‌نامه، مقررات حاکم بر ماموریت آموزشی جانبازان را در مورد فرزندان شاهد و جانباز نیز لازم‌الاجرا کرده است. شایان ذکر است در قوانین تنها فرزندان شاهد از امتیازات جانبازان برخوردار شده‌اند.

۳- براساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی، مفاد مقررات، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های هیات‌وزیران نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد.

برچسب‌ها